søndag 9. mai 2010

sjokoladekake i langpanne

Idag har vært en fantastisk dag og vi har har hatt stor innrykk for å feire vår skjønne Alexander sin 2 årsdag. Vi har hatt masse kaker og grillfest. Vi har alle storkost oss. Dagen til Alexander er imorgen men ble feiret idag. For anledningen lagte jeg en kjempegod sjokoladekake og oppskriften vil jeg gjerne dele med dere.

1 beger rømme
2 ts natron
1 ts salt blandes i mikser

4 egg piskes for hånd

9dl/900gr sukker
9dl/630 gr mel blandes

400gr margarin
4 1/2 dl vann
4 ss kakao varmes/avkjøles

stekes 30-40min, 180 grader



Glasur/fyll
200 gr margarin smeltes (bli litt kald)
0,9dl melk
2 ts vaniljesukker
ca 500gr melis
4 ss kakao alt dette blandes i smøret

Kaken blir best om fyllet tas på når kaken er litt varm, stikk gjerne litt i kaken slik at fyllet renner nedi

Her er kakene klar til å settes inn i ovnen. Den store dinosaurusen er en soleklar favoritt. De små hjerteformene er for å bruke opp resten av røren.




Bursdagsgutten fikk hjertekaken til å spise selv. Dette synes han var gøy, han storkoste seg




Det ferdige resultatet. Egentlig skulle jeg bruke hvit smørkrem med farger fra Wilton, men jeg glemte å kjøpe Flott matfett og derfor ble det sjokoladekremen som ovenfor med grønn farge fra Wilton.

3 kommentarer:

  1. Så herlig med bursdagsfeiring! Gratulerer med morgendagen!
    Og jeg som har vært fysen på sjokoladekake i hele dag! Så kjempegodt ut:)

    Klem, Lene

    SvarSlett
  2. Nam! Sjokoladekake er alltid godt! Og så stilig den ble!

    Gratulerer så mye med morgendagen!

    Klem

    SvarSlett
  3. Å håper dere hadde en flott dag:) kommer en tur i morgen med gaven til den sjønne gutten:):)

    SvarSlett